lezen is fijn

Veel gestelde vragen:

Ja. Voor ons is ieder kind uniek en vanuit de kenmerken die ieder kind heeft, ondersteunen we hen bij de ontwikkeling. De kinderen bij ons op school zijn net zo verschillend als op iedere andere school. Sterker nog, wij zijn blij met al die verschillen, want onze school is een school waar je leert samenleven, voor nu en de toekomst. Het is natuurlijk fijn als ouders achter het concept staan, want zo kunnen we kinderen optimaal ondersteunen in ons onderwijs.

Een enkele keer kunnen er omstandigheden zijn waardoor we kinderen niet kunnen toelaten of dat een kind specialistische ondersteuning nodig heeft, die wij als basisschool niet kunnen bieden. Het beleid hierover is te vinden in de schoolgids.

Wij moeten ons aan dezelfde eisen houden als iedere andere basisschool. Onze resultaten liggen boven het landelijk gemiddelde. Vanuit ons onderwijsconcept zoeken wij voortdurend naar mogelijkheden om kinderen steeds uit te dagen en ze te ondersteunen in de volgende stap in hun ontwikkeling. Dit geldt niet alleen voor de basisvaardigheden (lezen, taal, rekenen) maar ook voor doelen die wat moeilijker meetbaar zijn. Dit zijn zaken als burgerschap, nieuwsgierigheid, samenwerken, presenteren, omgaan met verschillen, creativiteit.

Als kleinschalige school, zijn wij trots op de hechte gemeenschap die wij vormen met kinderen, ouders en personeel. Samen zorgen wij voor een fijne sfeer op school, waar we Samen Leren Leven.

Veel middelbare scholen werken nog vrij traditioneel. Maar er zijn steeds meer scholen die een vergelijkbare werkwijze als de onze hebben.

Maar ook als kinderen naar een meer traditionele school kiezen, hebben ze vaardigheden geleerd, zoals plannen, onderzoeken, keuzes maken, presenteren en samenwerken geleerd die ook in het voortgezet onderwijs van pas komen. We horen vaak van scholen en kinderen terug dat deze vaardigheden helpend zijn in hun ontwikkeling.

We werken met een ritmisch weekplan. Een soort rooster, waarbij kinderen weten wat er van ze verwacht wordt en wanneer er lessen en cursussen zijn. Ook zijn er blokuren (tijd waarin de kinderen zelfstandig aan het werk gaan). We starten de dag altijd in de

kring. Hierin wordt onder meer de dag besproken en plannen gemaakt. Aan het eind van de dag zitten de kinderen ook in de kring, om de dag te evalueren. Tussendoor zijn er ook kringmomenten, bijvoorbeeld als er instructie wordt gegeven.

Soms zie je kinderen door de school lopen. Ze zijn dan op weg naar een ander lokaal voor instructie op niveau, gaan in een andere groep helpen of hebben een opdracht buiten de klas. Juist doordat kinderen weten wat het doel hiervan is, weten wat er van ze verwacht wordt en mee mogen denken, ontstaat er veel structuur.

Nee, anderstalige kinderen vangen we zoveel mogelijk op in de school. We bieden een rijke taalomgeving waarin kinderen kunnen groeien. Dit werkt met name goed als kinderen in de onderbouw instromen. Ook hebben we mogelijkheden om de kinderen in school te ondersteunen en we werken samen met andere scholen in de wijk, waar kinderen eventueel tijdelijk gebruik kunnen maken van de taalklas.

We hebben vooral heel veel zin om toe te werken naar een nieuw schoolgebouw. Daarnaast proberen we constant in te spelen op allerlei ontwikkelingen. We hebben vaak heel veel ideeën, die niet allemaal tegelijkertijd uitgevoerd kunnen worden.

Nee, we ondersteunen kinderen wel in het maken van keuzes. Daarbij moeten kinderen altijd rekening houden met de groep en moet het passen bij de doelen.